The Intended New Year’s Eve Dress
Why intended? Because I never wore it :(. I was running a fever and went with a flannel shirt, sweater and jeans. Yay!
The story of this dress starts with me wanting to buy a piece of this 3D flowers print silk crêpe from Supercut, getting there too late and having to settle for just one meter.
What to do with one meter of silk crêpe?
I looked for patterns to use and when I couldn’t find one that I liked and was suitable for my piece of fabric (something to not require cutting or shaping it too much - I felt it would destroy the print) I decided to design it myself.
Inspired by the obvious psychotic episode the designer of the fabric had (hey… 3D flowers!!! ) I went with the flow and imagined a sort of a long sleeved smock “peaking” from under a bodice that combines elements of a straightjacket (psychosis theme) and of the regency tailcoat (especially the sleeves). In short a structured and constrictive looking bodice (fitted, narrow shoulders, high sleeve cap … etc) over a free, flowy skirt.
The asymmetrical cut of the bodice at the hem I intended to serve as transition between the two.
The bad:
Not interfacing the wool crêpe I used for the bodice was clearly a mistake. With wear losses the structure and gets a cloth like appearance that I am not mad about. I think I should have interfaced it pretty much in it’s entirety with a light stretch fusible interface.
I need to refine the sleeves - too fiddly to set in. If you get the look I was going for I am open for suggestions.
Practice more sewing with wool crêpe; I somehow managed to sew without problems the silk (everything is french seamed) but on the wool crêpe - hello seam puckering! Arrrrgh!
Other stuff that I am sure you will see and readily point it to me….
The good:
I think the design is ok. I mean… I like it - it is what I wanted. I was not aiming to emphasise any particular part of my body. I just wanted a dress that would “walk” well and it does. You can see me trying to be all catwalk like on Instagram - with a 3°C wind hitting me in the face - I have actual tears in my eyes!!! I love garments that move well. I personally think femininity can be expressed through movement also and not only through sexiness, hourglassiness and so forth.
I am proud of the way I handled the silk with it being my first time and all.
Other stuff that I am sure you will see and readily point it to me….
For purely scientific reasons and/or because you’re such a curios kitten, you can download the pattern I made for myself. Be advised it is MTM (made to measure) … me. It will be available until my next post.
I am not a writer - I am not even an organised thinker so things might slip my mind - if you have any questions, perplexities … just ask! I actually prefer answering questions than blabbering all by myself.
And now the black and white photo that doesn’t do anything for the dress but I like how I look in it :
Thank you for visiting. I would love to hear your opinion.
Il Quasi Vestito per Capodanno
Perché quasi? Perché non l’ho indossato a Capodanno :(. Avevo un po di febbre dunque ho festeggiato in camicia di flanella, maglione e jeans!
La storia di questo vestito comincia con me provando ad acquistare un pezzo di crêpe di seta con stampa fiori 3D da Supercut, arrivandoci un pelino troppo tardi e dovendomi perciò accontentare con l’ultimo metro.
Cosa ci puoi fare con un metro di crêpe di seta?
Ho cercato un cartamodello ma quando non sono riuscita a trovare uno adatto (volevo qualcosa che non richiedesse troppi tagli - ho pensato potessero rovinare l’effetto del motivo stampato) ho deciso di disegnarlo da sola. Trovando ispirazione nel ovvio episodio psicotico all’origine del design del tessuto (stiamo parlando dopotutto di fiori 3D!!!) ho pensato ad una sorta di sottoveste a maniche lunghe (come quelle del 800 per intenderci) che “spunta” da sotto un corpetto che combina elementi della camicia di forza (seguendo il tema psicosi) e della marsina stile Reggenza (mi riferisco sopratutto alle maniche). In breve un corpetto strutturato ed in apparenza costrittivo sopra una gonna libera e fluida.
Ho visto il taglio asimmetrico della parte inferiore del corpetto come un punto di transizione tra le due “zone” principali: corpetto e gonna.
Non mi piace:
Non stabilizzare il crepe di lana che ho usato per il corpetto è stato chiaramente un errore. Indossandolo dopo un po perde la struttura e comincia ad assumere un aspetto straccioso che non mi fa per niente impazzire. Avrei dovuto (penso) usare una fliselina termoadesiva in maglina leggera su quasi tutta la superficie.
Devo lavorarci ancora un po sulle maniche - è troppo laborioso inserirle. Se avete capito quale è il look che stavo cercando è avete qualche idea - sono aperta a suggerimenti!
Devo esercitami di più con il crêpe di lana; In qualche maniera sono riuscita a cucire senza problemi la seta usando dappertutto cuciture inglesi…. con il crêpe di lana : increspature a gogo! Ufffa!!!!
Atre cose che sono sicura voi noterete e prontamente mi indicherete…
Mi piace:
Il design. Penso sia ok - è quello che volevo. Non stavo cercando di enfatizzare nessuna parte del corpo in particolare. Volevo soltanto un vestito che “camminasse” bene e questo lo fa. Potete vedere su Instagram la sottoscritta scimmiottando una passerella con il vento a 3°C che la colpisce in faccia - avevo lacrime vere agli occhi!!!! Adoro gli abiti che si muovono bene, il che non necessariamente significa che si muovono tanto - quello che basta per renderli femminili.
Ne vado fiera del modo in quale sono riuscita fare le cuciture (inglesi) sulla seta nonostante fosse la mia prima volta.
Atre cose che sono sicura voi noterete e prontamente mi indicherete…
Per ragioni puramente scientifiche e/o perché siete dei gattini curiosi, potete scaricare il cartamodello che ho disegnato per me stessa - parola chiave: me stessa… usando le mie misure!
Sarà disponibile fino alla prossima settimana.
Non sono una scrittrice - non sono nemmeno una che pensa in maniera “organizzata” - è normale che alcune cose mi sfuggano di mente. Se avete delle domande o perplessità …chiedete! Preferisco a dire il vero, rispondere a domande piuttosto che blaterare per conto mio.
E adesso la foto in bianco nero in quale il vestito non si vede neanche tanto bene però mi piace come sono venuta io:
Grazie della visita. Mi piacerebbe moltissimo sentire la vostra opinione.
You know, I just wasn thinking to myself that I needed a hybrid straight jacket/regency tail coat ensemble..... 😜 Seriously though it does channel a bit of a modern day Jane Austen look....it looks amazing on you! I love the darts in the bodice.... And where is that gorgeous mansion you're strutting at?
ReplyDeletehehe... Maison Martin Margiela (it's one of their fabrics) meets Jane Austen... I like the idea ;) ... I'm known to have "a thing" for Jane Austen! ... About the scenery : there must be advantages in living in a small italian town - there's almost always a castle ... on the downside I am having difficulties finding a more hip cool and modern background!!!
Deletema se sei figa!!!
ReplyDeletesenza contare che il lavoro che hai fatto è strepitoso e ti sta da dio! io imperfezioni non ne vedo, l'unica è quella della fliselina che se ritieni perda struttura il crepe, prossima volta mettila, ma per il resto,top, as usual!
... grazie Niko ... più si fa più s'impara eh? - lezione per la prossima volta :)
DeleteE' bellissimo e mi piace l'intuizione alla base dell'abito, sviluppi i progetti in maniera scientifica!...la stampa del tessuto mi fa venire un po' di mal di testa, ma esprime perfettamente l'idea di psicosi che volevi raggiungere!
ReplyDeleteGrazie Gioia! C'è un metodo nella pazzia! Si la stampa è un po "difficile" solo da Maison Margiela poteva uscire fuori però ha anche dei vantaggi! Quando mi sono chiesta se devo foderare la gonna la risposta e stata un no secco - oltre che a indossarla con i leggings nessuno riuscirebbe a fissarla abbastanza a lungo per rendersi conto che in verità è piuttosto trasparente!
DeleteOh sasha, i love you 😉 your writing is hilariou and this dress is very beautiful. One doesn't see the little problems at all... you're rocking it...
ReplyDeleteThank you Annika! ... I'm happy you enjoyed my post - I don't know about hilarious - I just love to hate writing and writing a blog it's soooo out of character for me - I must be loving sewing more!
Deletethe dress is so lovely :) I can only imagine how it feels to sew a fabric with 3D flowers.. did you need only a minute of looking at it to help you get into psychotic mood for designing the dress? :) I like the silhouette, and I'll sure try the pattern :) thanks for sharing it :)
ReplyDeleteYou can't really see the print while you sew ... but you can surely feel it and it feels so good to the touch - very luxe! So I guess it compensates. You are such a talented seamstress I expect pattern feedback from you!
DeleteSono ammirata del lavoro ché hai fornito per questo vestito! Hai le qualità di una vera e propria designer! Sai sempre come intonare i colori e le materiali! In sopprapiu, riesci a concepire un vestito originale con una vera personalità ché mi piace molto! Vado a cercare di mettere il tuo cartomodello alle mie misure. Grazie mille per questo regalo;)
ReplyDeleteOh ... merci Annie! tu es toujours très gentil. Comme artiste étant dit d'être original est le meilleur !!! Je attends avec impatience de recevoir ton commentaires sur le patron ... est-ce quelque chose que tu avais dessiné différemment?
Deleteunusual and lovely! and that fabric is so cool (and it almost gave me headache hehe)
ReplyDeleteThank you! and yeah... a literal interpretation of the romantic concept of "beauty that hurts"..
DeleteVeramente stupendo! Se anche ha dei difetti, sono sicura che siano difficilissimi da notare anche in real life.
ReplyDeleteIl design è veramente bellissimo, perfetto per il tuo fisico.
E poi adoro il tocco dell'artista che metti in ogni capo, sia nel concept che nell'esecuzione... Sei unica! <3
Grazie Anna... mi rende veramente felice sentire che apprezzi il mio essere artista! Un Bacione :-*
DeleteBellissimo e se poi mi dici che l'hai ideato così di sana pianta ti invidio profondamente! Bravissima =)
ReplyDeleteGrazie Sara!!! xo
DeleteBravissima! Lo adoro, è stupendo! Mi piace molto il design e le asimmetrie che hai progettato, come anche l'utilizzo di due materiali così differenti. Davvero originale!! Complimenti :) Io sinceramente non noto difetti, mi sembra perfetto a vederlo nelle foto. Non sapevo che la crepe di lana si potesse stabilizzare...ma basta applicare quindi teletta termoadesiva, come quella che si usa per rinforzare le paramonture o i polsini? Non perde poi la sua trasparenza e morbidezza? Si imparano sempre cose nuove :)
ReplyDeleteGrazie Martina! Pensavo di utilizzare una fliselina molto molto leggera in maglina - certo che andrà a togliere trasparenza e morbidezza ma forse un crepe così sottile di lana non era per cominciare il tessuto adatto per creare struttura - mi piaceva però tantissimo "alla vista" :)
DeleteMah..a me piace molto, è particolare e ti dona, io non vedo grossi difetti, poi lavorare con poca stoffa non è mai semplice.
ReplyDeleteeh si ... quando si lavora con poca stoffa bisogna sempre inventarsela ;)
DeleteVery nice, Sasha! Good thing it's wearable after New Year's lool
ReplyDeleteThanks! I'm sure I'll find some if not I guess in about 11 months there's going to be another New Year's ;)
DeleteIncredibile! Sei davvero eccezionale! Sono molto fortunata di avere clienti come te che riescono a dare vita a queste stoffe veramente particolare, per niente facile da cucire, da disegnare e da indossare! un vero dono! Grazie mille! Merci Sasha!
ReplyDeleteSono io che devo ringraziarti Marine!!!! ... visitare il tuo shop e sempre una bella esperienza per non parlare del tuo instancabile supporto alla sewing community italiana! Merci!!! xo
DeletePremesso che il video pubblicato su Instagram mi piace tantissimo (!)... il vestito lo trovo strepitoso!!! Sia per la commistione degli stili, sia per il taglio asimmetrico. Ti sta benissimo!!!
ReplyDeleteLa questione delle increspature penso sia solo un problema di ago-pressione. Perché le volte che ho cucito il crepe di lana questo tipo di problema non mi è presentato. Ma a parte quello hai fatto un ottimo lavoro! Baci
Grazie Lucia! è ovvio che la mia mancanza di esperienza da qualche parte si deve sentire ... ho ancora tantissimo da imparare e sembra che regolare per bene l'ago-pressione sia una di queste!!! Un bacione
DeleteI've been visiting your blog regularly for quite a long time and never said how much I find it inspiring ! This dress is just ... wow ...amazing !!! It could just be Haute Couture ! It's so modern and classy ! Thank you very much for sharing. I'm not sure the shape would look good on me but I will definitely try it :)
ReplyDeleteI hope my comment won't appear twice as I had troubles with my phone ...
Thank you so much! I am so glad to have discovered your blog ... you have a very interesting point of view and style - it's definitely going straight into my feed reader's queue!!!
DeleteGorgeous! Mi piace il concetto da cui è nato questo vestito e sei riuscita a trasmetterlo perfettamente con l'abito (soprattutto nel video su IG). Ammiro profondamente la tua capacità di dar vita ai tessuti!! XO
ReplyDeleteGrazie Tiz! noi due dobbiamo assolutamente andare in una "fabric shopping spree" uno di questi giorni! - e quasi ridicolo che viviamo letteralmente a due passi una dall'altra e non l'abbiamo ancora fatto!!
Deletelove the two different fabric together. the 3d print makes me always do a double take - i think the picture is blurry but nope! just the 3d print :P
ReplyDeleteTo be honest the reason I bought it when I saw it was mainly because it's one of those fabrics that make you go whaaat?! ;)
DeleteBeautiful! Just discovered your sewing blog via Reana Louise, love your makes, looking forward to seeing what you sew in 2015 x
ReplyDeleteI cannot say that I just discovered your blog with you being the famous "Seeker of Sewing Heights"!!! As an avid reader of your blog all I can say is get back to blogging! ;)
DeleteVery cool dress! That silk is incredible, I've never seen anything like it.
ReplyDeleteThank you Bella! and yeah it is a nice fabric and a very high quality one too ... very nice to work with!
DeleteI really love it and your IG walk! Such a lovely use of your fabric and I am loving the asymmetry of the bodice over the flowy skirt. I think you served your vision well. I'm pretty sure any mistakes you see are only visible to you as it all looks fabulous to me.
ReplyDeleteThank you Jillian ... I'm impatiently waiting for the day I will be able to finish a project and realise everything went/is "by the book" :)
DeleteThis is a very very cool dress! makes me want to make one!
ReplyDeleteThank you so much Carmen! I somehow feel like my teacher just praised me :D!
DeleteWow, that looks amazing! Such a clever way to showcase the incredible fabric. And how great that your first experience sewing silk was such a good one!
ReplyDeleteThank you Danielle! I hope it was not just a case of beginner's luck ;)
DeleteGreat dress! Sorry you couldn't wear it NYE but it is wearable for many occasions.
ReplyDeleteThank you Margo! I will surely try to find a use for it ;)
DeleteBeautiful!! It reminds me of a NYE dress I made years ago with a similar empire waist and flowers at the bottom! I love that you share the pattern, I wish more people would do this!
ReplyDeleteHave you blogged about it because I couldn't find it and I am so curious to see it - you've been known to make some beautiful dresses! About the pattern, ...now that I made the dress what am I supposed to do with it? If somebody else can find a use for it - great!
DeleteQuesto e' proprio un altro livello! Ammiro come ti vengono le idee...un'artista davvero! Mi piace che hai disegnato l'abito non solo per la stoffa ma anche per il tuo fisico.
ReplyDeleteMi fanno impazzire la pince sulla manica, quella sul seno e il polsino. Una domanda: la camicia di forza :O) e' staccata dal resto dell'abito o attaccata? E il disegno del cartamodello e' impeccabile secondo me.
Grazie mille Silvia :)! Per rispondere alla tua domanda: è attaccata/staccata ... ossia: la gonna e attaccata alla fodera/paramontura interna che è attaccata al corpetto al colo e lungo le cuciture laterali. Le maniche in seta sono attaccate internamente al orlo delle maniche del corpetto.
DeleteVery nice :-)
ReplyDeleteThank you Jennifer!
Deletebello! a me le maniche piacciono tanto!
ReplyDeleteVanessa Van
http://vanessavanhandmade.blogspot.it
Grazie Vanessa!
DeleteI don't see any little flaws, but am just completely in love with your sleeves! I am going to keep these in mind for sewing in 2015. What a shame you couldn't wear on NYE.. but hopefully there will be another occasion! x
ReplyDeleteThank you Kirsty! I personally like sleeve-cap detailing as a design element - the unfortunate thing is - it's one of the most difficult parts to get right! xo
DeleteThis is gorgeous on you! Made to measure is right, and I think it does emphasize a part of your body: your dainty shoulders. When dresses have no waist definition it's super important to anchor the silhouette somewhere, and the constricted top does this beautifully. So wonderful to see an original design from you and I love the direction you're taking, and I wholeheartedly agree with you about movement vs bodycon.
ReplyDeleteWell Sarah what can I say but thank you and that you totally get it - and that makes me quite happy :)
DeleteCiao Sasha, bell'idea quella di unire due tessuti, uno più rigido e l'altro morbido e fluido e creare a sua volta un corpetto più "costrittivo" e sotto una gonna morbida e svolazzante...mi piace davvero l'idea! Una domanda hai cucito separatamente i due capi e li hai indossati sovrapposti o è un unico vestito?
ReplyDeleteA presto Ciao :-D
Ciao! Grazie :) ... si è un unico vestito. Vedi nella risposta che ho dato a Sewing Princess sopra, più dettagli sulla costruzione :D
DeleteI hope you'll have an occasion (any occasion) to wear this beauty very soon! The design is brilliant, I love the darts on the bodice, and the flowy skirt is divine. You've got STYLE Sasha!
ReplyDeleteThank you Pauline :D coming from such a talented designer like yourself means a lot!
DeleteIt's really pretty and so wearable, I love dresses you can eat too much dinner in and still look fabulous! :D
ReplyDeleteRiiiiiight?! xo
DeleteBello,bellissimo.
ReplyDeleteIl corpino che si apre per liberare la gonna....
Grazie mille :D !!!
Deletemi piace assai e poi ti sta d'incanto, il cartamodello a quando? ciao
ReplyDeleteThis is the wonderful dress! I do really want to make something like it for myself. Could you please send to me pattern (unfortunately link you gave, doesn't work). Thank you in advance, Inna (inna.barlow@yahoo.com)
ReplyDeletequesto vestito è stupendo complimenti. se è ancora possibile avere il cartamodello... ti lascio il mio indirizzo (smiky82@hotmail.com) grazie
ReplyDelete